Szinte egy kezemen meg tudom számolni, hány izgalmas, érdekes és előremutató civil mozgalom született (és, nem elhanyagolható szempont: teljesedett ki) az utóbbi tíz-húsz évben: még a legfaszább, a Zöld Vadművelet is csak kampányszerűen működik, a béna poliésztertehenek közterületi legelészését nem nevezném túl izgalmasnak, a Fiatal Képzőművészek Stúdiójának Lövölde téri projektje teljesen elszigetelt jelenség maradt. Mélyen jellemző, hogy az aktív civil közetületi akciók kilencvenöt százaléka (játszótér- és buszmegálló-tisztítás és hasonlók) voltaképp más városlakók szarának eltakarításából áll, és a kurrens angolszász útikönyvek által istenített legjellegzetesebb városarculati elem, a dicsőséges pesti romkocsma-hálózat voltaképp az önkormányzatok ingatlanhasznosítási panamáinak mellékterméke.
A városlakó gyerekekhez meg jóformán semmi sem szól. Mintha a kisgyerekek kizárólag a lakás-óvoda-játszótér háromszögében élnék le az életüket, nem közlekednének, nem használnák a köztereket, csak úgy maguktól terepoltálnának az egyik szigetszerű pedogettótól a másikig. Mert bizony hiába rakjuk tele a játszótereket méregdrága Kompan- és Lappset-varázslatokkal, ha az odáig vezető út ottfelejtett sóderhalmokon burjánzó parlagfű-rezervátumok, gondosan eltávolított ostorlámpa-fedlapok és elkoszolódott historicista díszlethomlokzatok között vezet.
A helyzetet remekül érzékelteti, hogy például a legnagyobb lobbierővel bíró (és valljuk be, eléggé "álcivil") kezdeményezés, a Szeretem Budapestet Mozgalom honlapján a "gyerek" és "gyermek" kifejezésekre rákeresve egyetlen (!) adekvát cikket találunk (az is arról szól, hogy a város nem gyerekbarát), a többiben a "gyerek" kifejezés kizárólag kiskorú graffitisbűnözőkkel kapcsolatban jelenik meg. 2007-ben Budapest állítólag tagja lett a UNICEF Gyermekbarát Városok Programjának, de erre sem Budapest, sem a UNICEF, sem pedig a program honlapján nincs semmiféle utalás.
Éppen ezek miatt dobbant meg a szívem, amikor a nyár elején feltűnt a Színes Város. Bár a Károly körúti Vasarely-falfestményt egy cseppet elhibázottnak találtam, de például a Flórián téri aluljárófal, az előtte szétszórt festett, kavicsszerű ülőkékkel közelít a tökéleteshez: remekül szervezett, logikus, szigorú, de mégis játékos vizuális effekt, ami tökéletesen illeszkedik a környezetéhez, de ugyanakkor izgalmasan ki is lóg belőle és élettel tölti meg azt.
Aztán pár napja még nagyobbat dobbant a szívem: a hozzám oly közel álló, szeretve gyűlölt, rettenetes Moszkva teret célozták meg a fiatalok. Maga a Moszkva tér, a "Kalef" nemhogy egy külön posztot, egy külön blogot is megérne, majd ha drága lakótársam okkult szerencsejáték-manővereinek beérik a gyümölcse, és én ráérős lottómilliomos-apuka leszek, talán meg is valósítom egyszer. (Tudom, tudom, Para-Kovács már megcsinálta, de hát az gyorsan tetszhalálba is dőlt.) Most elég annyi, hogy a Moszkva tér a velünk élő, köztérbe fagyasztott anakronizmus, tébolyult tömegközlekedés-szervezők, vasbetonmániás modernisták és barkácsrajongó fusiszakemberek gigászi playgroundja, akikben csak egy a közös: hogy imádják a deprimáló szürke árnyalatokat. A Moszkva tér jelen formájában egy komplett emberiségellenes bűntett, amit több száz évnyi börtönnel súlyosbít, hogy bizonyos szögből a Mammut tömbje is idelátszik.
És természetesen itt éltem le közel egész ifjúságomat.
Úgyhogy amikor megtudtam, hogy a Színes Város lelkes festőbrigádja pár napja a Kalefet pécézte ki legújabb akciója színhelyéül, kézen fogtam az ifjú hommelette-et, és a két villamosmegállóra lévő bölcsőde felé menet kis kanyarral útba ejtettük a dicső helyszínt. Nem is szeretnék sok mindent írni, beszéljenek a képek, meg a vizuálisan eléggé érett omlettke, aki lelkes "Zsiráfnyak! Zsiráfnyak!" kiáltásokkal robogott a metróállomás falfestményei felé.
Persze mindez minden értelemben igen messze van még Vasarely nagyszabású víziójától, az öröm színes (pontosabban és kifejezőbben: sokszínű) városától, de mégis valami. Egy két és fél éves gyermek számára is értelmezhető köztéri vizuális öröm Budapesten, ami - szemben a honi köztéri műalkotások és reklámok tradicionális ideológiai kényszerével - önnön puszta létén túl nem akar mondani semmit, némileg hasonlóan Miró nagyszerű Défense-beli kompozíciójához, mindenképp felüdülés.





És nyilvánvalóan a nem humanoid városlakók is rettenetesen élvezik a látványt:

Ha valaki kíváncsi arra, hogy a Színes Város gerillái mikor támadják meg szűkebb környezetét, itt naprakész információkat kaphat.
NAGYONJO!HAJRÁ!! :)
VálaszTörlésez nagyon jól esett, köszi
VálaszTörlésTJ
Én, pontosabban mi köszönjük. Sok ilyet még, hajrá!
VálaszTörlés